Keystone logo
Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

Charles University Faculty of Education

מבוא

הפקולטה לחינוך היא אחת משבע עשרה הפקולטות הקשורות תחת מטריית אוניברסיטת צ'ארלס בפראג. מטרתו העיקרית היא להכשיר מורים ואנשי פדגוגיות אחרות לכל סוגי בתי הספר ומערכות בית הספר, ברמות לימוד שונות (רווקים ומאסטרס) וצורות. בעוד שחמש פקולטות אחרות באוניברסיטת צ'ארלס מוסמכות רשמית להכשיר מורים, מה שהופך את הפקולטה לחינוך לייחודית היא טווח ומורכבות המיקוד החינוכי שלה. הפקולטה מספקת לימודי מורים לפני ושירות ברמה האוניברסיטאית בתחומים הבאים: מדעי הרוח, מדעי החברה, חינוך לאמנות, חינוך גופני, מתמטיקה ומדעי הטבע.

הפקולטה מכשירה כיום כ- 4200 סטודנטים הן בתוכניות לימודי BA ו- MA, בתוספת כמעט 10 000 סטודנטים הנלמדים בטווח רחב של צורות לימוד משולבות, בעיקר כחלק מפיתוח מורים מקצועי.

הפקולטה נפתחת גם לתלמידים זרים המשלמים שכר לימוד, אשר יכולים להירשם לתוכניות הנלמדות באנגלית. הפקולטה משתתפת בתוכנית ארסמוס מונדוס הבינלאומית שמטרתה להקל על ניידות תלמידים ומורים.

תוכניות לימוד BA ו- MA

בשנת 2006, הפקולטה אימצה את מערכת האשראי ECTS המוכרת בכל מדינות האיחוד האירופי ובכך מאפשרת ניידות סטודנטים קלה יותר בתוך האיחוד האירופי.

הסטודנט בפקולטה לחינוך לומד בדרך כלל שילוב של שני נושאים.

תוכניות לימוד לתואר ראשון

תכנית הלימודים לתואר שלישי ל- BA שמה לה למטרה להעניק לסטודנטים ידע מהותי בשני המקצועות שנבחרו, אך היא אינה מהווה תואר הוראה-בוגרי BA אינם רשאים ללמד רשמית. לכן מבנה קורסי החובה והבחירה המוצעים במסגרת התוכנית מותאם באופן שבונה את המומחיות המקצועית בנושאים הנבחרים ולא את הכישורים החינוכיים ואת יכולות ההוראה של התלמידים. תכנית הלימודים לתואר ראשון כוללת, אפוא, קורסים בודדים בתחומים פדגוגיים ופסיכולוגיים. עם זאת, הסילבוס כולל גם תרגול חובה להוראת מוטיבציה אשר אמור לסייע לתלמידים להחליט אם הם רוצים להמשיך בלימודי המשך לתואר שני בהוראה.

תוכניות לימוד לתואר שני

בוגרי תכנית ההמשך לתואר שני, רכשו מומחיות ניכרת בתחום המקצועי המכוסה בשני נושאי הליבה שבחרו ובנוסף לכך הם גם יפתחו את כישוריהם הפדגוגיים, הפסיכולוגיים והדידקטיים, חיוני לכל מקצוע הוראה. כך, מלבד קורסי חובה ובחירה המבקשים לגבש את המומחיות המקצועית של הסטודנטים, תכנית הלימודים לתואר שני כוללת גם קורסים דידקטיים מותאמים במיוחד ותרגול הוראת סטודנטים מן המניין, כולם משולבים במערכת אורגנית ומחוברת זה לזה. בוגר לימודי המשך MA מוסמך במלואו ללמד בבתי ספר יסודיים ובתיכונים.

הִיסטוֹרִיָה

הפקולטה לחינוך באוניברסיטת צ'ארלס בפראג נוסדה בנובמבר 1946, בהתבסס על אחת מהגזרות הנשיאותיות הראשונות שהתקבלו לאחר הקמתה מחדש של מדינת צ'כוסלובקיה העצמאית, וגם על החוק שאומץ לאחרונה שביקש לקבוע. פקולטות חינוך בכל האוניברסיטאות של אותו היום. זה היה שיא המאמצים המתמשכים להבטיח השכלה אוניברסיטאית משמעותית למורים בכל הרמות, הן היסודיות והן המשניות. הפקולטה לחינוך באוניברסיטת צ'ארלס נפתחה רשמית ב- 15 בנובמבר 1946 ברודולפינום בפראג (בית האמנים), ובהשקה החגיגית השתתף נשיא צ'כיה, ד"ר אדוארד בנש.

אולם הרפורמה בבתי הספר משנת 1953 הצליחה לפרק את כל הפקולטות לחינוך הצ'כי. המוסד החדש שהוקם להכשרת מורי המקצועות הכלליים נקרא האוניברסיטה הפדגוגית - בית הספר הגבוה לפדגוגיה.

עוד רפורמה נוספת במערכת החינוך הצ'כית (שבוצעה בשנת 1959) הולידה מכונים פדגוגיים בפראג ובברנדס נאד לאבאם שנועדו להכשיר מורים יסודיים, בעוד שמורים עתידיים לבתי ספר תיכוניים היו אמורים ללמוד את נושאי הליבה שלהם בפקולטות שונות באוניברסיטה, כפי שהיה לפני 1946. הפקולטות לחינוך הצ'כי לא הוקמו מחדש עד 1964. ראוי להזכיר כי מורים לאמנות, מוסיקה וחינוך גופני בבתי הספר התיכוניים הוכשרו בתחילה בפקולטות אחרות של אוניברסיטת צ'ארלס בהתאמה, תוך השתתפות בכמה פדגוגיות וחינוכיות. קורסים פסיכולוגיים בפקולטה לחינוך.

באמצע שנות השבעים התאחדו והתמזגו רשתות ההכשרה של מורי בית הספר היסודי והתיכון והארכת משך הלימודים המתאים עד 5 שנים. אלה היו תקופות אומללות למדי, שכן מחלקות רבות פורקו או צורפו לפקולטות שונות באוניברסיטה.

במהלך 50 שנות קיומה של הפקולטה, מספר מומחים ראויים לציון בתחומים שונים לימדו בשורותיה, כגון סיריל בודה, ו 'הראבל, ג' צ'ארבט, אוטקר קלופ, ל 'קופצ'יג', ג'יי פלאבץ ', ו' טרדי. ו- F. Vodička, להזכיר רק כמה.

מיקומים

  • Prague

    Pedagogická fakulta UK v Praze Street: Magdalény Rettigové 4 , 116 39, Prague

    שאלות